Käyttäjäohjeet

Ohjeet ostajalle

Ostajan määritelmä

Käyttäjä, joka pyytää apua tai tilaa palvelun myyjältä Naapussa.


Palvelun löytäminen


Naapun avulla löydät palvelun tarjoajat läheltäsi.


1) Selaa paikallisia palveluja lähistölläsi - Naapurustosi palveluntarjoajat löydät selaamalla Naapun ilmoitustaulua. Siellä näet kaikki palveluja tarjoavat käyttäjät ja heidän tarjoamat palvelut. Avaamalla tietyn ilmoituksen näet tiedot tarjottavasta palvelusta.


2) Pyydä apua julkaisemalla ilmoitus - Jos et löydä apua ilmoitustaululta voit julkaista oman ilmoituksen, johon voit kirjoittaa avun tarpeesi. 


Palvelun tilaaminen


Avaamalla ilmoituksen voit tilata palvelun suoraan napauttamalla “Tilaa”-painiketta.


1) Tilaa palvelu - Tämä on ensisijainen vaihtoehto, kun tarvitset apua. Tällä Napauta “Tilaa”-painiketta, kun olet löytänyt mieleisesi palveluntarjoajan. Tilaa-sivulla on valmiiksi täytettyjä tietoja, kuten etukäteen määritelty hinta. Täytä tarvittavat tiedot ja lähetä tilaus. Tämän jälkeen tilaus menee myyjälle hyväksyttäväksi.


2) Lähetä tarjous - Toissijaisesti voit tilata palvelun lähettämällä tarjouksen palvelun tarjoajalle Naapu-chatin kautta. Täytä tiedot (palvelun kuvaus, hinta, ajankohta ja lisätiedot) ja lähetä tarjous myyjän hyväksyttäväksi.


Oman ilmoituksen julkaiseminen


Jos et löydä apua ilmoitustaululta voit julkaista oman ilmoituksen! Tämä on tapa, jolla voit pyytää apua omilla ehdoillasi:


1) Napauta “Lisää-ilmoitus”-painiketta

2) Valitse “Pyyntö - tarvitsen apua”

3) Kirjoita otsikko pyynnöllesi - (esim. lastenhoito, siivous)

4) Kirjoita kuvaus pyynnöllesi - (esim. tarvitsen siivousta ensi viikon maanantaiksi, minulla on siivousvälineitä lainattavaksi)

5) Valitse ilmoituksen kategoria

6) Lataa kuva (vapaaehtoinen)

7) Aseta ilmoituksen sijainti (ilmoituksen sijainti määrittelee millä alueella ilmoituksesi näkyy Naapussa)

8) Valitse yksi ja aseta hinta  (tuntihinta, kertahinta, sovittavissa tai ilmainen)

9) Aseta alustava ajankohta palvelun suoritukselle

10) Esikatsele ja julkaise!


Seuraa palvelun suoritusta


Kun olet tilannut palvelun voit seurata palvelun tilaa Tilaukset-sivulta. Tilaukset-sivulta näet, milloin palvelun tila on “Tulossa”, “Aloitettu” tai “Suoritettu”.


Maksu palvelusta


Ostaja ja myyjä sopivat palvelun maksun määrästä ja maksutavasta keskenään ja maksut toteutetaan sovelluksen ulkopuolella. Naapun maksujärjestelmä, joka mahdollistaa luotettavat ja kätevät maksut suoraan sovelluksen kautta julkaistaan vuoden 2024 aikana!


Myyjän arvostelu


Suoritetun palvelun jälkeen ostaja ja myyjä antavat arvostelun toisistaan. Tämä edistää luotettavuutta käyttäjien välillä.


Veroasiat


Naapu pyrkii tekemään palvelun vaihdannan veropuolen niin helpoksi kuin mahdollista, ottaen huomioon velvoittava verolainsäädäntö. Palvelun ostajana veroasiat riippuu pitkälti siitä, kuuluuko palvelun myyjä ennakkoperintärekisteriin. 


Voinko palvelun ostajana hakea kotitalousvähennystä maksetusta työkorvauksesta?


Myyjä kuuluu ennakkoperintärekisteriin

Kyllä - Ostajana voit hakea kotitalousvähennystä suoritetusta palvelusta.


Myyjä ei kuulu ennakkoperintärekisteriin

Ei - Ostajana et voi hakea kotitalousvähennystä suoritetusta palvelusta.


Pitääkö ostajana ilmoittaa maksettu työkorvaus tulorekisteriin?


Myyjä kuuluu ennakkoperintärekisteriin

Ei - Ostajana sinun ei tarvitse ilmoittaa maksettu työkorvaus verottajalle. Ostat palvelun suoraan ennakkoperintävelvolliselta myyjältä. Sinun ei tarvitse huolehtia muusta kuin työkorvauksen maksusta.


Myyjä ei kuulu ennakkoperintärekisteriin

Kyllä - Kun kotitalouksena maksat työkorvausta henkilölle, joka ei kuulu ennakkoperintärekisteriin, sinun on ilmoitettava maksamasi työkorvaus tulorekisteriin.


Lisätietoja löydät Verohallinnon verkkosivuilta. 


Lähetetyn tilauksen muokkaaminen


Tilauksen peruutus


Jos olet sopinut tilauksesta toisen käyttäjän kanssa, voit peruuttaa tilauksen. Tämän voit tehdä ennen kuin palvelun suoritus on alkanut.


Tilauksen tietojen muokkaaminen


Ennen kuin myyjä merkitsee palvelun suoritetuksi, osapuolet voivat muokata palvelun tietoja. Tämä mahdollistaa sen, että palvelun tietoja voidaan muokata, esimerkiksi jos palvelu kestää odotettua pitempään.


Tilauksen hylkääminen


Jos saat tilauksen tai tarjouksen, jota et halua hyväksyä, voit hylätä sen.


Ohjeet myyjälle

Myyjän määritelmä

Palvelua tarjoava käyttäjä Naapussa.


Miten löydän apua tarvitsevat?


Julkaise ilmoitus - Julkaisemalla ilmoituksen Naapuun apua tarvitsevat käyttäjät naapurustossasi voivat löytää ilmoituksesi ja tavoittaa sinut.


Selaa pyyntöjä - Naapussa voit löytää ilmoituksia, jossa käyttäjät naapurustossasi pyytävät apua. Tällä tavoin voit löytää ja tavoittaa apua tarvitsevat naapurisi.


Ilmoituksen lisääminen


Lisäämällä oman ilmoituksesi voit tarjota palvelujasi omilla ehdoillasi ja tavoittaa naapurustosi:


1) Napauta “Lisää-ilmoitus”-painiketta

2) Valitse “Tarjous - tarjoan apua”

3) Kirjoita otsikko palvelullesi - (esim. Lastenhoito)

4) Kirjoita kuvaus palvelullesi - (esim. Tarjoan kotisiivousta arjen kiireisiin. Minulla on omat välineet ja noin vuoden kokemus.)

5) Valitse ilmoituksen kategoria

6) Lataa kuva (vapaaehtoinen)

7) Aseta ilmoituksen sijainti (ilmoituksen sijainti määrittelee millä alueella ilmoituksesi näkyy Naapussa)

8) Valitse yksi ja aseta hinta (tuntihinta, kertahinta, sovittavissa tai ilmainen)

9) Aseta alustava ajankohta, milloin olet käytettävissä.

10) Esikatsele ja julkaise!


Palvelusta sopiminen


1) Ostaja lähettää tilauksen


Käyttäjä voi tilata sinulta palvelun suoraan ilmoituksestasi. Tilauksessa on esitäytetyt tiedot, kuten palvelun hinta. Ostaja täyttää tiedot, kuten ajankohdan ja tarvittavia lisätietoja. Tämän jälkeen ostaja lähettää sinulle tilauksen hyväksyttäväksi. Lähetetyn ilmoituksen voit hyväksyä tai hylätä tilauksen “Tilaukset-sivulta”


2) Tarjouksen lähettäminen


Sinä tai ostaja voitte myös lähettää toisillenne tarjouksia palvelun sopimiseksi. Tarjoukseen lisätään palvelun tiedot vapaasti, ja on siten vapaampi tapa sopia palvelusta mutta samalla työläämpi kuin esitäytetyn tilauksen lähettäminen. Palvelu on sovittu, kun tarjous on hyväksytty sekä ostajan että myyjän toimesta.


Palvelun suoritus


Kun olet sopinut palvelusta myyjän kanssa näet tilauksen tilan “Tilaukset”-sivullasi. Tämän jälkeen sinun on suoritettava sovittu palvelu sovitussa ajassa ja paikassa. Kun palvelu on suoritettu, sinun on napautettava palvelu suoritetuksi Tilaukset-sivulla. Tässä yhteydessä vahvistat myös palvelun tiedot. Jos palvelusi on kestänyt sovittua lyhyemmin tai kauemmin, voit tässä yhteydessä asettaa oikean keston. Tämän jälkeen palvelun tiedot menevät ostajan hyväksyttäväksi.


Suoritetun palvelun tietojen hyväksyminen


Kun sovittu palvelu on suoritettu, voit vahvistaa palvelun tiedot ja merkitsee palvelun suoritetuksi Tilaus-sivulla.


Ostajan arvostelu


Kun palvelun suoritus on hyväksytty molemminpuolisesti voit antaa arvostelun ostajasta. Tämä edistää käyttäjien välistä luotettavuutta.


Lähetetyn tilauksen muokkaaminen


Tilauksen peruutus


Jos olet sopinut tilauksesta toisen käyttäjän kanssa, voit peruuttaa tilauksen. Tämän voit tehdä ennen kuin palvelun suoritus on alkanut.


Tilauksen tietojen muokkaaminen


Ennen kuin myyjä merkitsee palvelun suoritetuksi, osapuolet voivat muokata palvelun tietoja. Tämä mahdollistaa sen, että palvelun tietoja voidaan muokata, esimerkiksi jos palvelu kestää odotettua pitempään.


Tilauksen hylkääminen


Jos saat tilauksen tai tarjouksen, jota et halua hyväksyä, voit hylätä sen.

Hyvä tietää

Mitä palveluja Naapussa voi pyytää tai tarjota?


Naapu on tarkoitettu paikallisten palvelujen vaihdantaan. Tällaisia palveluja voivat olla esimerkiksi,


Lastenhoito

Lemminkinhoito

Pihatyöt

Siivous

Muuttoapua

Kaupassakäynti

Pyöränhuolto


Naapun sisällön päättävät lopulta pitkälti sinä ja Naapun muut käyttäjät. Naapu on käyttäjien alusta ja sisältöä rajoittaa ainoastaan Naapun käyttöehdot ja soveltuva lainsäädäntö.


Meistä


Naapu Oy on vuonna 2020 perustettu suomalainen osakeyhtiö. Naapu-tiimi koostuu nuorista ja kokeneista yrittäjistä ja opiskelijoista. Tiimissämme on yrittäjyyden lisäksi tietoteknistä ja yhteiskuntatieteellistä taustaa. Naapun idea on lähtenyt halusta tarjota apua ja vaikeudesta saada yhteyttä omiin naapureihin. Ilmoituksen jättäminen rappukäytävän ilmoitustaululle on tietenkin vaihtoehto, mutta se ei kuitenkaan taida olla enää tätä päivää. Avun saaminen ja antaminen on oltava vaivatonta.


Visio ja arvot


Tavoitteenamme on tarjota käyttäjäystävällinen ja helposti saatavilla olevan alustan auttamisen halun toteuttamiselle ja avun pyytämiselle. Uskomme, että avun löytäminen ja tarjoaminen on oltava yhtä helppoa kuin ruuan tilaaminen kotiin. Tämä näkyy Naapun jokaisessa suunnitteluratkaisussa, ja sovellus on aidosti tehty sen käyttäjiä varten. Naapun keskeisiä arvoja ovat ystävällisyys ja avuliaisuus. Nämä arvot asettavat käytännöt tarkoituksenmukaiseen käyttäytymiseen Naapussa. Ne yhdistävät meitä ja korostaa Naapun tarkoitusta. Arvojen lisäksi olemme kehittäneet säännöt käyttäytymiselle, jotka löytyvät Naapun käyttöehdoista.


Turvallisuus ja luotettavuus


Naapussa toimimisen on oltava turvallista ja huolehdimme siitä, että voit käyttää Naapua turvallisesti. 


Arvostelujärjestelmä


Tässä tarkoituksessa olemme kehittäneet Naapuun arvostelujärjestelmän. Voit antaa arvioinnin kokemuksestasi toisesta käyttäjästä, luotettavuuden lisäämiseksi käyttäjien välillä. Arvostelujärjestelmä on myös tapa, jolla käyttäjät voivat positiivisella tavalla erottua joukosta. Arvioinnin toisesta käyttäjästä voit antaa suoritetun palvelun jälkeen. Arvostelut annetaan asteikolla 1-5 ja vapaamuotoisen palautteen avulla. Sekä palvelun ostaja ja myyjä voivat arvostella toisensa.


Puhelinnumerovahvistus


Käyttäjänä voit vahvistaa puhelinnumerosi tekstiviestivahvistuksella. Tämän seurauksena profiilisi liitetään Naapun vahvistusmerkki.


Käyttäjän luotettavuuden vahvistaminen


Ennen kuin tapaat toisen käyttäjän on tärkeä, että ensin varmistut hänen luotettavuudesta. Toisen osapuolen luotettavuudesta varmistuminen on yleensä edellytys palvelun sopimiselle. Naapusta voit saada viitteitä käyttäjän luotettavuudesta käyttäjän profiilin perusteella. Mitä enemmän tietoja sinulla on Naapussa sen luotettavamman kuvan annat toisille käyttäjille. Puhelinnumeron pyytäminen toiselta käyttäjältä henkilöllisyyden varmistamiseksi voi olla hyvä keino tässä tarkoituksessa. Toisia turvallisuuskeinoja voivat esimerkiksi olla julkisella paikalla tapaaminen tai kaverin mukaan ottaminen mahdollisissa tapaamisissa. Epäilyttävät, asiattomat tai muut sellaiset tilanteet tulee aina ilmoittettava Naapu-tiimille. Tällä tavoin voimme tehokkaasti käsitellä esiin tulleita ongelmia.


Naapu Oy:n ja käyttäjien välinen suhde sekä sopimus-, vastuu- ja verotuskysymykset


Naapu Oy tarjoaa alustan naapureiden kohtaamiselle ja palvelujen sopimiselle. Käyttäjä vastaa henkilökohtaisesti mahdollisista sopimuksista ja niistä seuraamista velvoitteista muiden käyttäjien kanssa. Naapu Oy ei ole osapuoli mahdollisissa käyttäjien välisissä sopimuksissa tai muissa kanssakäymisissä ja eikä vastaa niistä tai niiden toteutumisesta sovelluksen ulkopuolella.


Naapu edistää jakamistaloutta tarjoamalla alustan jossa ihmiset ostaa ja myydä  palveluita paikallisesti. Jakamistalouteen voi liittyä oikeudellisia ongelmia kuten verotuskysymyksiä, kysymyksiä työnsuorittajan työoikeudellisesta suojasta sekä epäselvyyksiä sopimus- ja vastuukysymyksissä. Oikeudellisten ongelmien minimoimiseksi, kehotamme selvittämään mahdolliset epäselvyydet omin toimin. Epäselvyyksien vähentämiseksi, Naapu-tiimi pyrkii aina parhaansa mukaan avustaa sinua erilaisten kysymysten ja ongelmien kanssa. Naapu-tiimin yhteystiedot löydät Yhteystiedot-sivulta.


User instructions

Instructions for buyers

Buyer

A user who seeks help or orders a service from a seller on Naapu.

Finding a service

Naapu helps you find service providers near you.

Browse local services in your area - You can find neighborhood service providers by browsing the Naapu notice board. There, you'll see all the users offering services and the services they provide. By opening a specific post, you can view information about the service offered.

Request help by publishing a post - If you don't find help on the notice board, you can publish your own post detailing the service you need.

Ordering a service

By opening a post, you can order a service directly by tapping the "Order" button.

Order a service - This is the primary option when you need help. Tap the "Order" button when you've found a service provider you like. The order page has pre-filled information, such as a predefined price. Fill in the required details and send the order. After that, the order goes to the seller for approval.

Send an offer - Alternatively, you can order a service by sending an offer to the service provider via Naapu chat. Fill in the details (service description, price, time, and additional information) and send the offer for the seller's approval.

Publish your own post

If you can't find help on the notice board, you can publish your own post! This is how you can request help on your own terms:

1) Tap the "Add post" button

2) Choose "Request - I am requesting help"

3) Write a headline for your request - (e.g., childcare, cleaning)

4) Write a description for your request - (e.g., need cleaning for next Monday, I have cleaning supplies to lend)

5) Select the post category

6) Upload a picture (optional)

7) Set the post location (the post location determines where your notice appears on Naapu)

8) Choose one and set a price (hourly rate, one-time rate, negotiable, or free)

9) Set a suiting date for the service

10) Preview and publish!

Tracking the service status

Once you've ordered a service, you can track the service's status from the Orders page. On the Orders page, you can see when the service status is "Upcoming," "Started," or "Completed."

Service payment

The buyer and seller agree on the amount and method of payment for the service, which is executed outside of the application. Naapu's payment system, enabling reliable and convenient payments directly through the application, will be released in 2024!

User reviews

After the service is completed, the buyer and seller provide reviews of each other. This promotes trustworthiness between users.

Taxation

Naapu aims to make the taxation aspect of service exchange as easy as possible, considering the mandatory tax legislation. As a service buyer, taxation largely depend on whether the service seller is registered in the prepayment register.

Can I, as a service buyer, claim a household deduction for the paid work compensation?

Seller is registered in the prepayment register

Yes - As a buyer, you can claim a household deduction for the service performed.


Seller is not registered in the prepayment register

No - As a buyer, you cannot claim a household deduction for the service performed.

Do I, as a buyer, need to report the paid work compensation to the income register?

Seller is registered in the prepayment register

No - As a buyer, you do not need to report the paid work compensation to the tax authorities. You purchase the service directly from the seller subject to prepayment. You don't need to worry about anything other than paying for the work compensation.


Seller is not registered in the prepayment register

Yes - As a household, when you pay work compensation to a person not in the prepayment register, you must report the paid compensation to the income register.

For more information, visit the Tax Administration's website.

Editing a sent order

Order cancellation

If you've agreed on an order with another user, you can cancel the order. You can do this before the service has begun.

Editing order details

Before the seller marks the service as completed, the parties can edit the service details. This allows for the modification of service information, for instance, if the service takes longer than expected.

Rejecting an order

If you receive an order or offer that you don't want to accept, you can reject it.

Instructions for sellers

Seller

A user providing services in Naapu.

How do I find those needing help?

Publish a post - By publishing a post in Naapu, users needing help in your neighborhood can find your post and contact you.

Browse requests - In Naapu, you can find posts where users in your neighborhood are requesting help. This way, you can find and reach out to your neighbors needing in need of services.

Publishing a post

By publishing your own post, you can offer your services on your terms and reach your neighborhood:

1) Tap the "Add post" button

2) Choose "Offer - I am offering a service"

3) Write a headline for your service - (e.g., Babysitting)

4) Write a description for your service - (e.g., I offer home cleaning for daily chores. I have my own tools and about a year of experience.)

5) Select the post category

6) Upload a picture (optional)

7) Set the post location (the post location determines where your notice appears on Naapu)

8) Choose one and set a price (hourly rate, one-time rate, negotiable, or free)

9) Set a date when you're available.

10) Preview and publish!

Service agreement

Buyer sends an order

A user can order a service directly from your post. The order contains pre-filled information, such as the service price. The buyer fills in details like the time and necessary additional information. After that, the buyer sends you the order for approval. You can accept or reject the sent notice on the "Orders" page.

Sending an offer

You or the buyer can also send offers to each other to agree on a service. The offer includes freely added service details, providing a more flexible way to agree on the service than sending a pre-filled order. The service is agreed upon when the offer is accepted by both the buyer and the seller.

Service performance 

Once you've agreed on the service with the seller, you can see the order status on your "Orders" page. After this, you must perform the agreed-upon service within the agreed-upon time and place. When the service is completed, you must tap to mark the service as completed on the "Orders" page. Here, you also confirm the service details. If your service has lasted shorter or longer than agreed, you can adjust the duration. After this, the service details go for the buyer's approval.

Approval of completed service details

Once the agreed-upon service is performed, you can confirm the service details and mark the service as completed on the "Orders" page.

User reviews

Once the service execution is mutually approved, you can provide a review of the buyer. This enhances trustworthiness among users.

Editing a sent order

Order cancellation

If you've agreed on an order with another user, you can cancel the order. You can do this before the service has begun.

Editing order details

Before the seller marks the service as completed, the parties can edit the service details. This allows for the modification of service information, for instance, if the service takes longer than expected.

Rejecting an order

If you receive an order or offer that you don't want to accept, you can reject it.

Good to know

What types of services can you request for or offer in Naapu?

Naapu is for buying and selling local services. These services can include:

Babysitting

Pet care

Yard work

Cleaning

Help with moving

Grocery shopping

Bike repairs

The content in Naapu is largely decided by you and other users. Naapu is a platform for restricted only by Naapu's terms and applicable laws.

About us

Naapu Oy is a Finnish company established in 2020. Our team consists of young and experienced entrepreneurs and students. Besides entrepreneurship, our team has a background in IT and social sciences. Naapu was born from the desire to offer help and the difficulty of reaching out to our neighbors. Posting notices on bulletin boards might be an option, but it's not so common nowadays. Getting and offering help should be hassle-free.

Vision and values

Our goal is to provide a user-friendly platform for buying and selling local services. We believe finding and offering help should be as easy as ordering food. This is reflected in every aspect of Naapu, designed genuinely for its users. Friendliness and helpfulness are Naapu's key values. These values guide behaviors in Naapu, connecting us and emphasizing Naapu's purpose. Alongside values, we've established behavioral rules found in Naapu's terms of use.

Safety and reliability

Using Naapu should be safe, and we ensure your safety while using Naapu.

User rating system

For this purpose, we've developed a rating system in Naapu. You can rate your experience with another user to increase trust among users. It's also a way for users to positively stand out. You can give a review after the service is completed, rating on a scale of 1-5 with additional comments. Both the service buyer and seller can rate each other.

Phone number verification

As a user, you can verify your phone number through text message confirmation. This adds a verification mark to your profile.

Enhancing user trust

Before meeting another user, it's important to ensure their reliability. Trust verification is often necessary before arranging a service. From Naapu, you can gather hints about a user's reliability from their profile. More information provided in Naapu makes your profile more reliable. Asking for a phone number to confirm identity might be helpful. Other safety measures include meeting in public or bringing a friend to meetings. Any suspicious or inappropriate incidents should be reported to the Naapu team, allowing us to effectively address problems.

The relation between Naapu Oy and users and issues related to contracts, liability, and taxation

Naapu Oy provides a platform for neighbors to meet and make service agreements. Users are personally responsible for agreements and obligations with other users. Naapu Oy is not a party to these agreements or interactions, nor is it responsible for them outside the app.

Naapu promotes the sharing economy by offering a platform for local service transactions. Legal issues like taxation, service providers rights, contracts, and liability may be associated with the sharing economy. To minimize legal problems, we encourage users to clarify any uncertainties on their own. To reduce confusion, the Naapu team strives to assist with various questions and issues. You can find the Naapu team's contact information on the Contact Us page.